En ocynisk hjälpreda i konsumtionsdjungeln

Våra vardagliga val påverkar andra människor - din närmsta vän eller en främling på andra sidan jordklotet. Vi lever i ett globalt samhälle och därför i ett ömsesidigt beroendeförhållande. Den industriella utvecklingen i västvärlden har lett till ett produktions- och konsumtionssätt som på många sätt skadar människor och miljö. Det är idag svårt att leva ett "vanligt" liv utan att påverka sin omgivning på ett ohållbart sätt, oavsett om det gäller att köpa en tröja som är tillverkad av barnarbetare i Indien, eller en så enkel sak som att köra bilen till jobbet och bidra till växthuseffekten.

Vardagslivet har plötsligt dragits in i ett internationellt sammanhang som lätt kan få en att känna sig maktlös. Insikten får många att känna att "min påverkan är ändå så liten" eller "jorden kommer ändå att gå under". Idag har många kunniga, erfarna, och vanligtvis driftiga människor fastnat i cynism. En cynism som inte bara är bitter utan fullkomligt kontraproduktiv. Faktum är att det finns lösningar på problemen. Lösningar som tusentals kreativa ocyniska entreprenörer kommer på varje dag. På den här sidan hittar några av dem. Du hittar tips för ett MODERNT liv med så lite slitage som möjligt på människor och miljö, UTAN att du för den delen behöver flytta ut i en stuga på landet eller odla din egen mat. Tipsen är korta, lättlästa och uppdelade i ämnesområden, och jag försöker presentera vad jag har kommit fram till är de bästa alternativen i respektive kategori. (Fler tips och nyheter om hållbar konsumtion kommer hädanefter att publiceras löpande på caminomagasin.se)

Vad innebär det att leva och konsumera hållbart?
Att veta vem som har odlat maten man äter, eller hur tröjan man har på sig är tillverkad ger snabbt ett mervärde i livet. Det handlar om en inställning till livet, tingen och naturen. Det är dessutom en riktigt rolig hobby!

Vem är jag?
Under en tid på diverse redaktioner på svt och tv4 kände jag en frustration över att ämnesområdena sällan föll mig i smaken. Jag hade med hjälp av personligt intresse och studier under åren samlat på mig erfarenhet inom områdena CSR (Corporate Social Responsibility), miljöfrågor, globalisering, ekologisk ekonomi, internationella fackliga frågor och etisk/rättvis handel. En kunskap som jag upptäckte var sällsynt bland journalister. Larmrapporterna om växthuseffekten avlöste varandra och tidningarna präglades av en ödesmättad stämning. Var fanns glädjen i att hitta lösningarna? Jag såg chansen att arbeta med det jag älskar och jobbar nu som frilansande journalist, skribent och föreläsare inom ovanstående ämnen.

För morötter är ju godare än piskor!
/ Ingemar Gustafsson

ingemar.f.gustafsson(a)gmail.com / 0709 - 150 850

Några uppdragsgivare:
Camino - livsstilsmagasin för hållbar konsumtion
Sveriges Natur - Naturskyddsföreningens medlemstidning
Handelsnytt - Handelsanställdas tidning
Rena Kläder - Nätverk som arbetar med att förbättra villkoren för klädarbetare